internaatmakz

Internaat

Visie en missie

Internaat MAKZ is een veilige thuishaven waar schoolgaande kinderen en jongeren terecht kunnen tijdens de week. We vangen de internen na schooltijd op in een warme, familiale omgeving.

We bieden een vaste, dagelijkse structuur die duidelijkheid, voorspelbaarheid en rust brengt. We begeleiden en ondersteunen de kinderen en jongeren die bij ons verblijven in hun weg naar volwassenheid, zodat ze hun persoonlijkheid en talent ten volle kunnen ontplooien.

We doen dit op een oprecht betrokken manier, in verbondenheid met de internen, hun ouders en hun school.

Samen leren samenleven is onze lijfspreuk. Dit is de slagzin van ons pedagogisch project en de kernopdracht van het GO. Een internaat is de plaats bij uitstek om dit te oefenen. Onze kinderen en jongeren mogen fouten maken, want in elke fout zit een kans om te leren!

In onze werking zijn de twee pijlers studeren en leuke, zinvolle vrijetijdsbesteding belangrijk.

Studeren

We verwachten dat onze internen zich ten volle inzetten voor hun studies. Om hun doelen te helpen realiseren, organiseert internaat MAKZ de studiebegeleiding zoveel mogelijk op maat en in overleg met de betrokken scholen.

We creëren een rustige studieomgeving en volgen mee het huiswerk op. Onze studiecoach staat tijdens de studiemomenten ter beschikking voor vragen of om studieproblemen mee aan te pakken. Ook op het vlak van plannen en organiseren van schoolwerk kunnen we hulp bieden.

Ontspanning

We dragen het naleven van de kinderrechten hoog in het vaandel. Naast het recht op onderwijs, is ook het recht op spel bijzonder belangrijk. We bieden een brede waaier van leuke activiteiten aan, van sport en spel tot kunst en cultuur. Zowel ’s avonds, als op woensdagnamiddag is er veel te beleven. We maken dankbaar gebruik van onze grote tuin en op woensdagnamiddag gaan we graag op stap.

Locatie en bereikbaarheid

Ons internaat is gelegen in het centrum van Knokke en heeft 2 vestigingsplaatsen op een boogscheut van elkaar. De groene omgeving en de grote tuin bieden de mogelijkheid om  naar hartenlust te spelen en te ravotten. De zee en het strand, het bos, het gemeentelijk sportcomplex, het zwembad… zijn te voet te bereiken.

Beide vestigingen zijn vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Het station, de bushaltes en de kusttram zijn gelegen op wandelafstand.

Vestiging campus

De campus is gelegen boven de gebouwen van de school. Hier verblijven enkel jongens van de middelbare scholen.

Alfred Verweeplein 25

8300 Knokke-Heist

Vestiging Altena

In Villa Altena verblijven de kinderen van de basisschool en de meisjes van de middelbare scholen. Ook de jongens van het lager middelbaar kunnen hier terecht.

Albertlaan 69

8300 Knokke-Heist

Ons team

Ons team staat klaar voor jou!

Onze prioriteit is dat jij je thuis voelt en jezelf kan zijn. De opvoeders zijn er om jou te begeleiden in het maximaal ontwikkelen van al je talenten. We zorgen samen voor een warme, huiselijke sfeer en een vaste structuur doorheen de schoolweek. We organiseren heel wat leuke vrijetijdsactiviteiten en we zijn er ook om jou te motiveren tijdens de studiemomenten.  Kortom, wij staan klaar om jou te helpen groeien van creatieve kleuter tot zelfstandige jongvolwassene.

Internaat MAKZ als vestiging van voorziening De Hazelaar

Sommige kinderen en jongeren hebben net iets meer ondersteuning nodig. Het zou kunnen dat je een bepaalde problematiek hebt (ASS, leerstoornissen, socio-emotionele problemen…), waardoor het op school niet zo goed gaat of waardoor je aangepast onderwijs volgt. Of misschien loopt het samenleven thuis even moeilijk, waardoor er gekozen wordt voor een verblijf in een andere setting tijdens de week.

In dat geval spreken we van niet rechtstreeks toegankelijke hulp (NRTH) en is er een A-doc nodig om te kunnen starten.

Wij kiezen voor een inclusieve werking. Dat betekent deze kinderen en jongeren geen aparte groep vormen binnen het internaat.

Scholen

Internaat MAKZ maakt deel uit van Campus MAKZ. Wij werken dan ook nauw samen met de scholen van de eigen campus:

• basisschool miniMAKZ
  • basisschool De Zeeparel
  • middenschool en atheneum MAKZ

Ook leerlingen van andere scholen uit de regio zijn meer dan welkom. Zo werken wij onder meer samen met De Passer in Brugge, Maerlant Atheneum in Blankenberge, Atheneum Brugge…

Tarieven

Kostgeld basisonderwijs tot leeftijd 6 jaar: €16,00 per dag

Kostgeld basisonderwijs:  €17,00 per dag

Kostgeld secundair onderwijs: €20,00 per dag

Kinderen van ouders zonder vaste verblijfplaats (bv. schipperskinderen) krijgen een wettelijk voorziene reductie op het kostgeld. Kostgelden moeten steeds vooraf per maand of per trimester betaald worden. Voor internen onder de 14 jaar wordt een fiscaal attest afgeleverd waardoor internaatkosten gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar zijn.

Contact

Wil je een kijkje komen nemen? Contacteer ons gerust om vrijblijvend een afspraak te maken voor een rondleiding via +3250 63 17 76.

Heb je vragen over onze werking? Vul onderstaand formulier in of mail ons via internaat@campusmakz.be

internaatmakz